Bildungs- und Qualifikationsraum Ruhr 2040

(Education and qualification area Ruhr 2040)

Über das Projekt
Im Projekt „Bildungs- und Qualifikationsraum Ruhr 2040“ wird die zukünftige Entwicklung der regionalen Bildungsteilhabe und des qualifikationsspezifischen Arbeitskräfteangebots in Nordrhein-Westfalen, mit Fokus auf dem Ruhrgebiet, dargestellt. Es wird geprüft, in welchem Ausmaß in NRW und im RVR Gebiet zukünftig ein Missverhältnis zwischen den Arbeitskräften, die in den Ruhestand gehen und denen, die sie ersetzen können, besteht. Das Projekt knüpft mit diesem Vorhaben an den Ergebnissen und Erkenntnissen aus dem vorhergehenden Projekt „Wege zur Metropole Ruhr“ an, das ebenfalls von der Stiftung Mercator gefördert wurde. Während das vorhergehende Projekt vor allem die kleinräumige Entwicklung der sozialen Segregation und Bildungschancen in den Stadtteilen in den letzten 50 Jahre bis zur Gegenwart in dem Blick hatte (Ergebnisbericht), wird anschließend der Blick für die Region in die Zukunft gerichtet und es werden auf Basis der Ergebnisse mögliche Konsequenzen und Handlungsempfehlungen abgeleitet. Das Projekt zeigt die gesellschaftliche Relevanz von Maßnahmen zur Verbesserung der Bildungschancen auf und liefert eine fundierte Datenbasis für die relevanten Akteure.

Laufzeit: Juni 2019 - September 2021

Projektförderung: Stiftung Mercator

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About the project

In the “Education and Qualification Area Ruhr 2040” project, the future development of regional participation in education and the qualification-specific labor supply in North Rhine-Westphalia, with a focus on the Ruhr area, is presented. It will be examined to what extent in NRW and the RVR area there will be a disproportion in the future between the workers who are going to retire and those who can replace them. With this plan, the project builds on the results and findings from the previous project “Paths to the Ruhr Metropolis”, which was also funded by the Mercator Foundation. While the previous project mainly focused on the small-scale development of social segregation and educational opportunities in the city districts in the last 50 years up to the present (Report), the region then looks to the future and possible consequences and recommendations for action are derived based on the results. The project shows the social relevance of measures to improve educational opportunities and provides a well-founded database for the relevant actors.

Duration: June 2019 - September 2021

Project funding: Stiftung Mercator

Simon Ress
Simon Ress
Data Science Consultant

I am a PhD candidate at the chairs of Comparative Politics & Social Science Data Analysis, Ruhr-Universität Bochum. My main research interests are labour market policies and their effects on individual health and interest groups and lobbyism. I have published articles on interest groups and prevention policies.

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